Sunday 15 February 2009

وطي صوتك ..انت في مارينا ..صاروخ جديد ليوسف معاطي


بورتو مارينا
والشورت أبو اربعين تلتميت جنيه


حاضر خلاص فلقتوني
وذهبنا إلى مارينا
ولأنني لست مارينيا أصيلا فقد كنت مضطرا إلى التنكر في هيئة مارينية حتى لا أكسف المدام والأولاد أمام المارينز أعني المارينيين
ارتديت شورت بلو بتلتميت جنيه (والنعمه الشريفه) على تي شيرت روز مع شبشب ستايل ونضاره وكاسكيته
باختصار الطقم الذي ارتديته هذا كلفني مايوازي بالضبط راتبي في الأهرام عن كتابة مقالات لمدة سنه ونص
وكان الشاطىء االذي قبلني على مضض شاطئا خاصا يقف على بابه بودي جاردات يتأملون الداخلين
ودخلت المدام بكل ألاطه وخلفها ابنتنا والأصدقاء
وما إن جاء دوري أنا حتى وجدت يدا تنزل أمامي ويسألني صاحب الذراع القوية : الباشا داخل لمين؟
يبدو أن شكلي برغم التنكر كان يبدو عليه البيئه برضه
الراجل ده عبيط ولا إيه هو مش شايف الشورت؟
ولم ينقذني من الموقف إلا البودي جارد الآخر الذي كان عنده خبر بي وقال لزميله سيب الباشا ده تبع شريف بيه
وشريف بيه الذي عزمني هو ماريني قديم غارق في مارينيته
يحب دائما أن يلم حوله صفوة المجتمع ويبدو أنه اعتبرني ولا أعرف لماذا اعتبرني واحدا من الصفوة؟ فدعاني إلى الشاطىء الخاص
وسمعت البودي جارد الذي منعني من الدخول يقول لزميله مندهشا :ده يوسف معاطي أنا ماعرفتوش
يبدو أن تنكري الذي تصورت أنه سينفعني هو الذي كان العقبة في دخولي
والحقيقة الشورت ماكانش بتلميت جنيه كان في حدود متين وخمسين
وقالت لي المدام وهي سعيدة بالمكان كان بيقولك ايه البودي جارد؟قلت لها لا بس كان عاوز يتصور معايا انتي عارفه المعجبين ورزالتهم بأه
نظرت نحوي بغيظ ثم قالت طلع الفانله بره الشورت قلت لها بس عشان ماركة الشورت تبان ده انا دافع دم قلبي فيه
جلسنا تحت الشمسية وانخرطنا بسهوله بين المارينيين حتى لو أنك كنت معنا لم تكن تستطيع مهما أوتيت من قوة الملاحظة أن تفرق بيني وبينهم
لاأريد أن أذكركم أن الشورت لوحده بمتين جنيه فهذه معلومة صرتم تعرفونها جيدا
كانت المايوهات البكيني تمر أمامنا كأسراب الحمام واحدة تلي الأخرى في إيقاع متناغم وكأن جاد شويري هو اللي قال لهم يعملوا كده
قالت زوجتنا وهي (مارينية التوجه) متأففة وهي تنظر حولها :لأ الشاطىء ده لم خالص بأه بيئة قوي
حدجتها بنظرة من طرف المبروكة (عيني) إذ لا أعرف لماذا شعرت بأنني المقصود بتلقيح الكلام ده
واطمأن قلبي حينما وجدتها تنظر نحو بعضهن وقالت لبسهم رخيص قوي قلت لها هو فين لبسهم ده أنا مش شايف حد لابس أي حاجه قالت مانا بتكلم عن المايوهات
مر بائع الفريسكا وهتفت ابنتنا كالعاده عاوزه فريسكا وجاء الرجل من نفسه كده دون أن أدعوه وأعطاها للبنت كأنه
بابا نويل و..لكن بابا الحقيقي الذي هو أنا يجب أن يدفع..كام يا بابا؟!تلاتين جنيه
قبل أن أهم بأن أفاصل الرجل الحرامي زغرت لي زوجتي وهمست في غيظ خللي بالك انت في مارينا..حاضر
ومر بائع البطاطس وهتفت ابنتنا عاوزه بطاطس وفي ثانيه كان من نفسه كده يدس قرطاس البطاطس في يد البنت و..عشره جنيه
ثم ساندويتشات سوسيس وخمسين جنيه هكذا
ولا تأكل ابنتنا سوى قضمه صغيره من كل حاجه ثم تنتقل بحركه مارينيه أصليه وتترك كل هذا وتجري على البحر
وأنا كان دوري أن آكل بقايا المفعوصة ..مش نعمه دي!! فيه ناس مش لاقيه العيش الحاف
همست زوجتنا في أذني بحدة وطي صوتك انت مش قاعد ع القهوة انت في مارينا
وفجأة مرت أمامنا امرأة ومعها رجل ماريني قالت زوجتنا دي سوزي صاحبتي وما إن رأتها سوزي حتى عانقتها وازيك وعامله ايه وكله كويس وإنجوي بأه وموبايلات والحاجات دي ثم قدمت لنا الرجل الماريني الذي كان مرتديا "شورت" نسخة طبق الأصل من شورتي أبو ميه وخمسين جنيه وقالت لنا أشرف جوزي

ولما كانت سوزي في العام الماضي قد قدمت لنا رجلا آخر بالصفة نفسها همست لزوجتي هي مش كانت متجوزة واحد تاني طلع امتى ده فنظرت نحوي بغيظ وقالت وطي صوتك انت في مارينا
جاءت ابنتنا تجري من البحر وخاطبتني بإنجليزية سليمة متأثرة بالجو المحيط بها : بابي أي ونت بي نت يعني عاوزه فول سوداني وردت عليها أمها بإنجليزية أغاظتني قليلا : أوكيه دار لنج ..لاحظوا إني كل ده قافل بقي
ثم فجأه مر بنا رجل ماريني ومعه امرأة رائعة وجاء نحوي وسلم بحرارة إنت مش فاكرني أنا عصمت جوز سوزي اللي قابلتك السنه اللي فاتت أقدم لك هايدي مراتي ..همست لزوجتي هو عصمت وسوزي بيصيفوا هما الاتنين في مارينا وكل واحد معاه فرده جديده صرخت زوجتي وقالت وبعدين أنا قلت إيه وطي صوتك انت في مارينا
وأخيرا جاء الرجل بتاع البي نت اللي هو السوداني ليأخذ حسابه كام ياعم؟ قال اربعين جنيه صرخت فيه بأه ما أنا كاتم صوتي في قلبي من الصبح ..شوية سوداني قد كف البت بأربعين جنيه؟! ليه؟!
كيلو السوداني لما يضربه الدم يعمل كام يا عم الحاج؟ والتف حولنا المصطافون وأنا كأني ماسورة واتفتحت ..توترت زوجتي وأخذت تشدني من الشورت أبو أربعين جنيه ولما فاض بها الكيل صرخت قائلة فضحتنا أقعد بأه وامسك لسانك ده ..انت إيه..هنا...همست لها بحدة ...وطي صوتك..إنتي في مارينا..وعدنا

6 comments:

  1. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    ربنا يكرمك قد ما ضحكتيني يا مصرية
    يوسف معاطي ده كارثة لما يشغل نفوخه وكتاباته احلى من افلامه كتير كتير
    بوست يجنن

    ReplyDelete
  2. لعلمك بقى يا ستاتيتو

    من ساعة ماعرفت انك بتحبي تقري حاجه تضحكك وتبسطك وانا ملتزمة بالكتابة تقريبا يوميا لعيونك يا قمرايه

    أي خدمات

    تقبلي تحياتي وبوساتي

    مواااااااااااه

    ReplyDelete
  3. ههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههه

    لو كنتي قرصتي عليه شويه كنت اخدتي الشورت علي ورقه بخمسه


    هههههههههههههههههههههه

    هووس انتي في مارينا

    ReplyDelete
  4. أنا كده اتأكدت ان انتي غلبانه فعلا

    المقال ليوسف معاطي وده مذكور في العنوان بتاع البوست وفي الموضوع كمان

    ربنا يستر على العيانين منك يا عاشقه

    أنا شايفه انك تتجوزي وتقعدي في البيت

    الحب وحش قوي يا بنتي

    نورتيني يا دكتور

    بحبك خالص مالص

    ReplyDelete
  5. ههههههههههههه
    هههههههههههههه
    لا لا انتى عايزة بوست كامل أضحك فيه
    بجد رائع جدا
    أحييكى وأشكرك جدا جدا
    سلام

    ReplyDelete
  6. ههههههههه

    حلوة حكاية بوست ضحك دي

    انا عجبني موضوع سعر الشورت جدا قلت اضحككم معايا

    نورتيني يا بنوته

    موااااااااه

    ReplyDelete